Protocollen
& procedures
Moeite met taal
Heeft een leerling moeite met taal (dyslexie), dan hoeft dat geen belemmering te zijn. Ook kinderen met dyslexie hebben recht op goed en inspirerend onderwijs, en de mogelijkheid om te leren op hun eigen niveau. Om dit zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen, geldt in zo’n geval het Dyslexieprotocol Almere College Dronten.
Pesten
Pesten kan zowel binnen als buiten de school voorkomen. Op Copernicus moet elke leerling steeds veilig zijn en zich ook veilig voelen, tijdens en zeker ook na schooltijd. Pesten wordt absoluut niet getolereerd. Weet je of vermoed je dat iemand gepest wordt? We vragen iedereen om dan onmiddellijk te praten met een medewerker van school. Docenten kennen de signalen van pesten en grijpen zo mogelijk direct in. In geval van pesten volgen wij het Anti-Pest protocol Almere College Dronten.
Schoolverzuim
Als leerlingen wegblijven van school zonder geldige reden is er sprake van schoolverzuim. We willen voorkomen dat leerlingen buiten de boot vallen en stoppen voordat ze een diploma hebben. Ook hebben we te maken met de leerplichtwet. Hoe wij als school handelen in geval van schoolverzuim staat in het Protocol Aanpak schoolverzuim op het Almere College Dronten.
Kindermishandeling
Onze verantwoordelijkheid houdt niet op bij de schooldeuren. De thuissituatie van een leerling kan zodanig zijn dat we geen keus hebben dan ons ermee bemoeien. Dat geldt met name bij (vermoeden van) huiselijk geweld en kindermishandeling. Als organisatie die werkt met kinderen en ouders zijn we wettelijk verplicht om het Protocol Meldcode Kindermishandeling te volgen.
Klachtenregeling
Waar mensen samen werken, kan er wel eens iets misgaan. Een oplossing vinden we dan ook samen. In de meeste situaties lukt dat in goed overleg. Ben je het ergens niet mee eens, meld dit bij het desbetreffende personeelslid. Komen jullie er niet uit en blijft het probleem bestaan? Dan kan je een klacht indienen bij diens leidinggevende en uiteindelijk de rector.
Leidt dit niet tot een oplossing dan is het mogelijk de klacht extern neer te leggen bij de Landelijke klachtencommissie.
Deze klachtencommissie brengt advies uit aan het College van Bestuur waarna het College van Bestuur een beslissing neemt over de klacht.
Zie hier de klachtenregeling.